Branding op de juiste manier.

Ongeacht in welke branche je actief bent, branding is een essentieel onderdeel van het succes en de groei van jouw bedrijf.

Om effectieve branding te creëren, is het niet voldoende om alleen een logo te maken. Je moet ook nadenken over je merkidentiteit.

Je merkidentiteit gaat verder dan de visuele aspecten van je merk, het gaat er om het wie, wat, waar, waarom en hoe van je merk af te bakenen en te definiëren. Het is een belangrijke factor in hoe je merk tot zijn publiek spreekt en communiceert.

Dus hoe ontwerp je een merkidentiteit die ervoor zorgt dat je boodschap luid en duidelijk wordt gehoord?

Laten we 3 stappen onder loep nemen om samen een ​​merkidentiteit te creëren die voor jou werkt.

STAP 1 marktonderzoek.

Laat ons beginnen bij het begin of het nu vanuit financieel en investeringsoogpunt of vanuit een puur esthetisch oogpunt van het ontwerp is, je wil niet eindigen met een bedrijf dat een spiegelbeeld is van iets dat al bestaat.

Tegelijkertijd wil je geen bedrijf opzetten dat onmiddellijk failliet.

Je merkidentiteit is net zo belangrijk als de oprichting van je bedrijf. Doe een marktonderzoek naar je concurrentie en zorg ervoor dat je merk niet voor iets anders wordt aangezien.

STAP 2 Definieer je merk persoonlijkheid.

Voor het creëren van een merk is het belangrijk om het doel, de doelen en de missie van je bedrijf te analyseren.
Onderzoek de 5 W’s

  • Waarom
  • voor Wie
  • Wat
  • Waar

Dus waarom start ik mijn merk, het is net zo belangrijk om te weten wat de werkelijke persoonlijkheid van het merk wordt. Hoe wilt u dat je merk wordt vertegenwoordigd? Welke reactie wil je dat je beoogde publiek krijgt?

Ben je jeugdig en on-trend? Creatief en een uniek? Respectabel en betrouwbaar?

Je merkpersoonlijkheid zal uw ontwerpbeslissingen in de loop van de tijd aanzienlijk beïnvloeden. Zorg er dus voor dat u een duidelijk idee hebt van wat die persoonlijkheid eigenlijk is en dat deze ook overeenkomt met de diepere missie en doelstellingen van het bedrijf.

STAP 3 Definieer het gezicht van je zaak en meer

Met alle informatie die je tot nu toe verzameld hebt kan je makkelijk aan de slag met je merk ontwikkeling
Zorg voor de volgende visuele aspecten binnen je merk identiteit:

Logo ontwerp. Dit wordt het gezicht van jouw zaak! Niet alleen je klanten moeten er toe aangetrokken worden ook jij zelf moet tevreden zijn met het logo, het is uiteindelijk het eerste wat de klant te zien krijgt.

Productverpakking ontwerp of interieur ontwerp. Hoe gaat mijn product eruit zien, hoe gaat mijn zaak er uit zien, hoe ga ik mijn dienst verkopen, welke sfeer wil ik uitstralen. 

Website ontwerp. Wat moet de klant allemaal kunnen doen, is het informatieve website, kunnen mensen online producten bestellen, kopen, downloaden. Maken ze online afspraken. Gebruik je je site als platform om informatie te delen met je klanten, wil je het puur informatie houden. 

Marketing. Wil je offline reclame maken via kanalen, zoals de krant, tv, radio of liever online inzetten op Google SEO en SEA of Facebook advertising.

Social media / bloggen. Welke social media kanalen zijn belangrijk voor jouw zaak, Facebook, Instagram, Pinterest, Linked-in, Twitter?

Eens al deze vragen beantwoord zijn kunnen van start gaan.

Dit alles kan als starter soms enorm overweldigend zijn. Je focus moet liggen op je product of dienst die je wil gaan verkopen. Laat je daarom begeleiden door ons, wij helpen je graag verder bij elke stap van het proces! Van een zaadje van een idee tot bloeiende zaak.

Neem contact op via info@tigerous.be